Gustavsborg PRE

Alla inlägg under juni 2010

Av Ann-Britt - 30 juni 2010 12:52


Vi hade ett mindre fredligt halvblod tidigare, men han älskade att "klappa" katter och annat mjukt och han brukade tvätta en minishettis när den lille kröp in i vår hage. Den här lille pållen påminde om vårt halvblod. Så här fredliga skulle förresten alla pitbulls vara, då kanske de fick finnas kvar även i Danmark?


  


Vårt lilla hjärta, knappt synligt i det höga gräset. Hon är på utflykt med Futura. Mamma och storasyster är tråkiga för de bara äter och äter.

Av Ann-Britt - 29 juni 2010 19:43


Visst duger iberiska hästar till dressyrtävling på hög nivå!! Här rider Kyra Kyrklund en lusitano.

Av Ann-Britt - 29 juni 2010 12:23

Jag fick mail från Malin och hon berättar att Espera utvecklas kanonbra och i raketfart. Nu funderar vi på att tävla henne i någon lätt klass för att få lite "betyg" på henne. Så, nu höjs kanske priset snart....


  


Här är Andreas (ovan nämnda Malins bror) i full fart på väg att ta en ring på tjurens rygg. Han rider Working Equitation. De är ett gäng som brukar träna tillsammans och det var kul att se deras uppvisning.


  


Här är han på väg till tunnorna för att sätta tillbaka käppen. Hm, jag hade nog dragit iväg hela tunnan och skrämt vettet ur hästen om jag försökt mig på det.


  


Här är Camilla från Liljegården (längst till höger), Merete och jag (vänster). Camilla säljer iberiska träns och diverse annat och syr fantastiska schabrak.

http://www.stall-liljegarden.com/


  


Camilla utanför sitt tält.


Vår vall slås nu. Jag hörde i "syne" igår, men nu blir det fixat och massor av hösilage kommer det att bli. Vi kommer att ha till salu skulle jag tro om ni är hugade?


Hittade en film på YouTube/Working Equitation. Jag brukade hämta posten med en gammal travare jag var medryttare på, för många år sedan. Vi blev faktiskt duktiga på att backa till brevlåden och lyckades få upp det mesta ur den.


Av Ann-Britt - 28 juni 2010 11:23

Jaha, så var den obligatoriska Krapperupsbrännan avklarad. Och den innebär att jag är blodröd på vänster arm, lite snyggt i form av en holkärmsblus och den högra armen är lite mer åt ljusare kräfthållet.

Detta året hade vi ändå solskydd i form av ett tält, men det var kanonväder och man kan inte stå i skuggan hela dagen och jag kan inte vända ryggen åt publiken och få lite mer bränna på höger arm.

Massor av foton blev det och jag delar ut ett par per dag, så har jag så det räcker hela veckan.


    


Men först vårt lilla hjärta, som är den fräckaste unge vi haft. Jag glömmer hela tiden bort att hon är så liten som hon är.

Jag har också kommit fram till att vi verkligen dragit guldlotten i år om vi får en fuxhingst och så detta hjärte-underverk och båda efter Utrerano. Utreranos son är på väg till VM i år och det är inte helt fel att ha de blodslinjerna i stallet.


    


Charlotta Ågårdh på sin New Forest hingst O'boy (stavas det så, eller Oh boy?). Charlotta rider akademiskt och som jag förstår det är hon nybliven väpnare. (Grattis till det!) Hon är alltså inte bara vacker utan hon kan rida också.


Det var en underbar dag i går och vi träffade många bekanta. Tiden gick fort. Tack till mina tältkompisar Merete och Alexandra.


  


Ja, de ser ju inte precis lidande ut heller..  


Nu tror jag minsann att Per är här och slår vår vall. Tycker att jag hör ett traktormuskedunder. Årets höjdpunkt. Det måste jag ut och kolla.


Sörbys O'boy heter den fina hingsten, fick jag veta i en kommentar.





Av Ann-Britt - 26 juni 2010 11:05

Vi firade i lugn och ro på Sofieros gräsmatta och hade en mysig eftermiddag. Kenneths far och särbo anslöt. Det måste ha varit några tusen personer där, men ytorna är stora och vi behövde inte trängas.

Alexandra hade gjort god sallad på pasta, kräftstjärtar och lax, med en vidunderligt smaskig sås. Vi åt så det nästan kröp ut genom öronen på oss. Jag bidrog med melon, jordgubbar och hallon till dessert.


  


Nu har vi löst Melodikrysset väl inlindade i filtar, men bättre väder är utlovat bortåt eftermiddagen.


Inga nyheter om Ninfa på stationen. Hon vill inte komma i brunst och den här säsongen går till historien tror jag. Alla verkar ha det tjurigt.


Vår "höslagare" berättade att han nästan kört fast med sina maskiner när de slog gräset, på grund av allt regnande och att marken är så blöt. Vi får vårt slaget på måndag om vädret håller. Det blir en jättestor skörd ser det ut som. Imorgon ska vi gå ut och kolla om det går att köra där det brukar samlas vatten. Nu när gräset växt sig tätt och högt torkar inte marken upp.


Imorgon är det Hästens Dag på krapperup. Det börjar kl 11 och slutar kl 16. Har ni inget för er så kör dit. Det brukar vara trevligt med show och en massa hästar förstås. Jag ska slå upp ett litet partytält och göra reklam för Gustavsborg PRE och homeopatin. Får sällskap av Merete och vi brukar kunna roa oss tillsammans. Tältet ska förhindra att jag upprepar förra årets solbränna. Efter alla timmarna i stekande sol var jag röd som en kräfta. Nu ska jag kunna krypa in i skuggan.

Av Ann-Britt - 25 juni 2010 09:42

Jag har tyckt att våra rosor växer väldigt dåligt och har skyllt på den hemska vintern och att de säkert blev helt förfrusna. Jag har nämligen inte sett några rådjur på länge i trädgården. De har hållit sig på vallen.

Ha, ha trodde jag!

Igår såg Kenneth två små otroligt söta kid som lekte tafatt på vår gräsmatta. Gissa vad de är uppfödda på?? God mjölk med smak av rosor. OOOOh jag blir tokig.

Nu har rosorna fått en dust av blodmjöl över sig och så får vi väl se om de kan få lite mer blad nu och kanske t o m en blomma.

Nähä, nu ska vi dansa "Små grodorna" och njuta av en regnfri midsommarafton. Dottern bjuder på lunch. Härligt att få bli lite bortskämd.

Fast först ska vi mocka...

Av Ann-Britt - 24 juni 2010 14:53

  


Idag är jag värd ett bokmärke, eller vad man nu får när man varit duktig. Guldstjärna i kanten finns nog inte nu i skolan?

Jag har verkat en häst varje morgon och idag var det Futuras tur. Nu har jag verkat igenom hela gänget och det är en svettig bravad ska jag säga. Jag börjar bli riktigt duktig med tången också, vilket jag haft svårt för innan. Det gäller att ha rätt teknik så man inte behöver slita så mycket. Men all respekt för vår hovslagare. Jag tänker på henne varje gång det rinner svett ner i mina ögon och lårmusklerna börjar darra. Hur i himmelens namn orkar hon en hel dag?!

Sedan fick jag inspiration av solskenet och for igång med att borsta trädgårdsmöblerna och linoljade hela möblemanget.

När jag ändå hade kommit igång med oljepenseln drog jag över ytterdörren mot trädgården och tvättade av köks- och källardörr. Där behövdes en ordentlig såpvattengnuggning och en lager färg ska på när de torkat ordentligt.

Jag älskar linoljefärger. Sååå lättjobbat. Bara ett lager olja då och då för att få upp färgpigmenten och målning någon gång ibland.

Och sedan är det väl dags för fönstermålning också? Men inte idag, nu ska jag sitta i solen och titta på våra fina hästar och "lilla hjärtat".

Ha en skön midsommar! Och tänk, det ser ut att bli sol denna midsommar. Är det inte bara helt otroligt fantastiskt?


  


Amorosa en varm sommardag för några år sedan. Nu är denna dam minst 161 cm och väntar föl.


Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards