Gustavsborg PRE

Alla inlägg under januari 2012

Av Ann-Britt - 31 januari 2012 18:17

Nu har jag beställt en massa fröpåsar. Ambitionerna är alltid höga så här års och sedan brukar det sluta med att påsarna ligger oöppnade och någon gång i oktober kommer jag på att jag glömt dem.


 


Den här gången har jag varit såpass klok att jag tagit fröer som går att direktså och som är lättodlade. Något ska det väl bli av det ändå hoppas jag. Solrosor, ringblommor och några mer ovanliga sorter.


Vi tog in hästarna först efter 17 idag och nu märker vi verkligen av att det blivit ljusare. Den lilla snö som finns gör väl sitt till. Kylan har gjort att de får hö ute och då drar det med sig vatten också. Lite mer bök, men det är det värt. Alla pållar är väldigt nöjda, t o m överste Hathi.


Lilla jag knoppade in en stund på sofflocket i eftermiddags, under femton filtar. Gamla hus är kylslagna när det går ner under nollan.

Av Ann-Britt - 30 januari 2012 11:35

Cassiopeias analys är klar och hon är brun, inte helt oväntat   . Så mycket annat kunde hon ju inte vara. Men det som är intressant med analysen är att se vilka färger hon kan lämna. Kan hon inte lämna svart t ex så behöver man ju inte jaga svart hingst.


Ni stoägare, som står i valet och kvalet vad ni ska välja och har snöat in på färg, så kan jag bara ge rådet att kolla stamboken noga och gå inte enbart på vad hingstägaren anger. Det kan mycket väl stå lämnar svart om hingsten har en svart avkomma med ett svart sto och alla andra är en brokig samling. Eller lämnar fux, när han fått en fuxavkomma och 20 andra. Det finns all information i stamboken så ta den extra tiden om ni verkligen vill ha rätt uppgifter.


Själv har jag övergett färgtänket i princip helt. Visst skulle jag vilja ha ett svart sto, men det är inte så viktigt. I Spanien tycker jag också det verkar som färghysterin har blåst över och gula hästar säljs ut i minut och parti. Vi är väl många uppfödare som blivit kontaktade av en man som har 600 gulingar att formligen kränga ut. Tycker inte heller att det är så många annorlunda färger på utställningar. De gamla vanliga skimmel, brunt och svart är helt OK och gärna utan tecken. Gammalt, hederligt, "tråkigt" avelsarbete alltså är det som håller.


Nu ska jag ut och ta lite nya foton på bebbarna.


 


Den bruna manklipperskan. Mamma är så söt i sin nya korta lugg och ser t o m lite yngre och busigare ut.


Lutar mest åt skimmel idag på Divina. Facit kommer snart.

Av Ann-Britt - 28 januari 2012 17:27

Fy bubblan så kallt det blivit. Så himla onödigt.


Idag hade Region Syd sitt första informationsmöte (PRE-förening). Ett glatt gäng samlades och när jag stod utanför lokalen lät det ungefär som Happy Hour på Las Palmas.   Starkt kaffe!

Hoppas det fortsätter i den andan för då blir det ju himla roligt att gå på möte.


Jag brukar lyssna på ett program om barn och barn"uppfostran" när jag mockar och ibland undrar jag vad som gör föräldrar idag så osäkra. Varför duger det inte med vanligt sunt förnuft. Är det för att det finns så mycket info om allt, överallt så att man inte vågar tänka själv. En fråga var ungefär "Vår son pussar och kramar hela tiden på sin lillebror (6 månader gammal) och sedan övergår det i att bli alltmer häftigt och då slår han lillebror. Så höll han på hela dagarna. Och vad kan jag göra?" Men snälla nån... Se ett program med Cesar Millan. Nä, men allvar hur svårt ska det vara?

Programledarna är himla bra och har vettiga förslag och råd att ge. Louise var förresten min barnmorska när jag väntade vår dotter (25 år sedan). Hon öppnade den första privata mödravårdscentralen i Gamla stan i Stockholm. Där gick jag och hon var lika bra på den tiden.


Ha en god lördagsafton!

Av Ann-Britt - 26 januari 2012 11:45

Jag har sålt Eggersmann kraftfoder i 10 år och våra hästar älskar alla varianter av det. Har aldrig haft en kund som har sagt något annat heller.

Nåväl, nu var mineralerna och Avelsmuslin slut och jag åkte och köpte i butik. Köpte "något annat märke"och tänkte att det skulle väl gå lika bra. Men blä sa allihop. T o m de tjocka damerna som annars äter ALLT! vägrade äta mineralerna och Bailarino dissade hela kraftfoderransonen och tyckte att det där äckliga kunde jag ge till någon annan häst.

På morgonen hade de flesta ätit upp, men Dula och Bailarino hade lämnat sitt.

Sjutton också och jag som inte får hem det goda förrän om ett par veckor! Jag får kolla med Kajsa vad hon hade i somras, för det gillade lillkillen. Baila och Rapi växlade gärna hinkar med varandra.

Igår gick det lite bättre med kraftfodret, men mineralerna var fortfarande pest. Bortskämda kusar...


Det går fint med kurserna. Verkar som ni är sugna på att komma igång igen. Både Bents och Hannas kurser är fullbokade (hoppas jag).


Vår tyska vän, som vill ha Futura, letar gård för fullt och det verkar hoppfullt. Kul att kärleken till en häst kan få någon att köpa gård också. Vi får väl hoppas att affären blir av, för de matchade varandra finfint.


Av Ann-Britt - 25 januari 2012 18:10

Varför blev det så kallt? Jag som var så glad över att jag inte behövt använda min nya fina vinterjacka. Ja, det låter lite konstigt, men det innebär ju att det har varit varmt och skönt. Men nu åkte den på. De vackra julrosorna ligger som slamsor i rabatten och bara väntar på att sol och värme ska återvända. I vasen knoppas det för fullt och det kommer små gröna syrénblommor. Fast jag bara vägrar att ta på mig min nya hysteriska och väldigt varma vintermössa. Jag vägrar kapitulera för vintern nu!!!


 


 


För oss kattfantaster. Söt bild från FB.


Vi ser verkligen fram emot kursen med Ewa den 7:e februari. Nina kommer också och ska låna fina Bianca. Det blir en behaglig dag med totalt 8 lektioner och lunch mitt i. Vi tar med Azora och gossarna.

Av Ann-Britt - 24 januari 2012 20:36

Figaros nya matte är räddaren i nöden när jag inte har något vettigt att skriva. Har väl sällan något vettigt att skriva, tycker kanske ni, men nu får ni i alla fall en film att titta på.
Det är Figge Figarill som fixar löshopping alldeles på egen hand. Här behövs inga infångare och hinderstöd och hinkar med havre eller annat. Nähädå här hoppar han av hjärtans lust.



TREVLIGT!


Av Ann-Britt - 22 januari 2012 15:34

Första snön för vintern föll igår och idag fick vi lite till. Den första hade redan smält bort. Snödropparna blommar och t o m fjärilslavendeln har överlevt vintern (än så länge). Snacka om milt väder! Vill INTE ha snö nu, tack! Fast det fick vi ändå.


  

Detta togs i torsdags.


Nästan Hitchcock-varning med alla kajorna. De satt och åt frenetiskt i/på vår gräsmatta. Vet inte vad de tyckte var så gott.


   


Ska vi fälla den här björken? I år var svaret enkelt för det blev ingen tjäle, så vi kunde inte komma in med någon lift utan att gräva sönder gräsmattan helt. Den är allt bra fin, men t o m jag får väl ge mig snart och inse att den är alltför stor för tomten.



Av Ann-Britt - 22 januari 2012 15:29

Cassi har utnämnt sig själv till stallets frisör och har klippt luggen på morsan. Ja, det blev inte så dumt faktiskt. Estela ser mindre aristokratisk ut och mer som en busig ponny. Från att ha haft lugg ner till näsborrarna har hon nu 10 cm kort lugg. Små bebiständer är effektiva och kul har hon säkert haft också. Hoppas hon tycker den är fin nog nu...


 

"Morsan" som kalenderflicka med flätad lugg och grådan har plockat årets första snödroppe.

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards