Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 4 november 2009

Uschligt väder

Av Ann-Britt - 4 november 2009 12:08

Fy för den lede vilket väder. Isande kall vind och det hotas med snöfall.

Vi har varit iväg och tittat på en häst för god väns räkning och vi frös så vi höll på att bli isstoder. Fingrarna var helt styva när jag höll kameran.

1 grad varmt och halv storm. Det är inte kul i Skåneland. Vi tog in hästarna innan vi åkte och de sa tack och det var på tiden. De har stått och mumsat hö sedan klockan ett och det är dags att flytta över dem till sina ordinarie boxar.

Nu ska jag nämligen göra iordning  11 stycken boxar inför helgens kurs. Då lär jag bli varm igen. Sitter med dubbla ulltröjor och en ullschal runt axlarna. Fingrarna har börjat lyda mig igen.

Hanna Engström kommer imorgon natt och vi har dubbelkurs fred-lörd-sönd. Ett gäng kommer fredag och går sedan omlott med nästa gäng som börjar på lördag och avslutar på söndag. 

Det blir high-life i helgen alltså.

Måste baka ikväll också och sätta ny surdegskultur tills imorgon. Jag har köpt ett, för mig, nytt mjöl Manitoba Cream och det var riktigt bra. Brödet blev saftigt och högt. Verkligen skillnad mot vanligt vetemjöl. Men det tog cirka 20 minuter att älta i assistent innan fibrerna var sådär sega och fina. Tur jag har maskin ändå.





 
 
AnnaKK

AnnaKK

4 november 2009 17:28

Ja, ska det här vädret hålla i sej går jag nog i ide eller nåt sånt... Brrr! Eller gosar ner mej i en rejäl höbal!? ;-)

Jösses, ska man knåda surdegsdeg så-å-å-å länge??? Inte undra på att jag inte lyckades - svepte bara ihop degen "som vanligt"... Får väl göra ett nytt försök - och dra fram den stora otympliga assistenten som jag dessutom avskyr att rengöra efter användning. Men bara det blir gott bröd så! :-)

http://handerblandander.blogg.se

 
Ann-Britt

Ann-Britt

4 november 2009 19:28

Lycka till! Jag ska ge dig mitt recept här på bloggen.

http://gustavsborgpre.bloggagratis.se

 
Ängeln

Ängeln

4 november 2009 23:39

Gud vad energisk du är. Bakning, ljusstöpning och jag vet inte allt. Synd att det är så långt till din fina gård. Det händer mycket intressant hos er och det skulle vara roligt att få vara med någon gång.
Det är blåsigt och kallt i Dalarna också och snöoväder är utlovat till morgondagen. Hoppas innerligt att det inte blir så.

http://mormorsblogg.wordpress.com

 
ylle

ylle

5 november 2009 06:01

Ja nu börjar svåra tider för frusna fingrar och tår! Här ska visst komma snö senare idag, så det blir regntäcken på... varför bor man i detta klimat, frågar jag mig varje vinterstart.. innan man vant sig...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Teija

Teija

5 november 2009 07:21

Hm, det var rätt uselt igår här med och inte lär det väl bli bättre idag så det gäller att ta på sig ordentligt när man går ut!

Det låter som det krävs maskin till det där mjölet... hihi. Annars blir det värsta träningspasset ju;)

Ha en bra dag:D

http://varannandag.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

5 november 2009 12:15

Bra styrketräning den där degen, ev. aggressioner kan man kamske också få utlopp för;)
Du måste vara klok som en uggla med alla dessa lektioner hemma hos dig, eller blir du så sliten av alla förberedelser att du bara stänger av, sitter i ett hörn och halvsover?
Härligt ruskväder, man får faktiskt lust att BAKA!

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Ann-Britt

Ann-Britt

5 november 2009 14:45

Jag är klok som två ugglor, minst! Jag har suttit med på varje teoripass under alla sju år som vi haft kursverksamhet. Kommer lite mer om detta i nästa inlägg.

http://gustavsborgpre.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards