Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 3 januari 2010

Kallt så in i norden

Av Ann-Britt - 3 januari 2010 14:06

Idag har det smällt till ordentligt och det var nog 12 grader minus när jag vinglade upp ur sängen.

  


Våra spisar går på högvarv. Vi har en liten fin smalspis i köket, en gammal renoverad, och så den här lite större på ovanvåningen. De sprider go värme.
Jag undrar hur det var att bo i huset på 1800-talet. De måste ha haft förbenat kallt. Det var kakelugnar som gällde då och englasfönster!! Hu, och vintrarna var dessutom säkert kallare än nu.

Tyvärr fanns inte en enda kakelugn kvar i huset när vi köpte. Det hade varit riktigt trevligt, men de slängdes antagligen när man skulle ha modernt och fint... Då på den tiden när alla våra fina innerdörrar täcktes med masonit, fastspikat med miljontals små nubb. Vilket elände det var att renovera, men värt besväret.

Här har varit kontor också och då täcktes de fina vävspända taken med glasfiberväv. Grannt och modernt! Ja, ja, det mesta går att återställa.


Våra hästar är ömma i hovarna eftersom marken är knallhård och bucklig. Ingen snö som mjukar upp utan bara hårt, hårt. Vi har delat upp dem i mindre gäng som går i små hagar, helt grästäckta. De får gå där några dagar och ta igen sina fötter. Busungarna Capitano och Rombo går i samma hage förstås. De där två behöver ha någon att avreagera sig på. Aciano är fullt nöjd med bara sin mamma och Futura går med mamma och ungstona. Harmoniskt och fint.


Ikväll är det "Från Lark rise till Candleford" på TV. Har ni sett den? Idiotisk tid 18.15, men det är en mysig engelsk feel-good serie. Allt ordnar sig på slutet, inga intriger eller annat tjafs utan bara myspys. Jag är svag för engelska serier. Såg alltid "Hem till gården" tidigare när jag käkade lunch, men den har verkligen urartat. Helt vrickad nu, tycker jag.


Jag tackar Supersnällasilversara igen för ny toppbild. Nu är det vår, med ljus och luft som gäller!! Myskmadra heter blommorna i kanten. Nåväl de blommar inte än på några månader, men det skadar inte att drömma.




 
 
skogsfrua på Dal

skogsfrua på Dal

3 januari 2010 14:52

Ja det blev ju hyfsat;-) Kylan håller oss i ett gastkramande grepp, värst är det framför datorn med kalldraget kring fötterna. Önskar mig en vedspis intill...med en kaffepanna på för jämnan;-) Jasså Myskmadra den har jag faktiskt själv valt en gång som trädgårdsväxt, var har jag glömt. Våren är det långt till, bara att gilla läget och njuta av vackra vita vidder och snötyngda motiv.

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

3 januari 2010 15:46

Ååå så vintern har kommit till er också! Trist när det blir buckligt och därmed ömt i hovarna, kanske får ni snö snart och mjukare?
Mysmadran ser verkligen härlig ut där i kanten, och toppbilden är kanonfin!
Härligt med eld i fin kamin!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

3 januari 2010 17:06

Så mysigt med lite ved värme, saknar att inte ha varken spis eller kamin, har haft det tidigare och älskar den goa värmen det ger !

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Natalie

Natalie

3 januari 2010 17:21

Hej!
Visst är det härligt med öppen brasa nu i kylan!

Kikade in på hemsidan, den har blivit väldigt fräsch och lättmanövrerad måste jag säga :)
Mvh Natalie

http://colina.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

3 januari 2010 20:28

Hejsan Ann britt och Kenneth. gott nytt År på er.
ja fy tusan vad kallt det är.
Trevlig Blogg det här, så där lagom privat och beskrivande.
Ha det bra
Hälsningar
Annica

http://www.yeguadafavorito.se

 
Ingrid

Ingrid

5 januari 2010 19:11

Fin blogg du har.
Skönt att bokföringen är avklarad.
Visst har det varit kallt även här i skåne.
Önskar dig en god fortsättning.
Kram Ingrid

http://ingridspotpurri.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards