Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 11 maj 2010

Lite mer om semin

Av Ann-Britt - 11 maj 2010 10:51

Lite till får ni tåla när det gäller min ilska över semin"dispensen".

Ni som har ett sto som blivit seminerat med svensk hingst kan titta på er språngsedel. Står det att det är semin?? Troligen inte, utan det står nästan garanterat "Monta Natural", dvs naturlig betäckning. Varför står det så om det är godkänt med semin från icke kvalificerade hingstar?

Jag är inte dummare än jag fattar att det förekommer ruffel och båg i Spanien. Givetvis, men det är väl inget som säger att det OK bara för att man fuskar i moderlandet. Ska vi tolerera korrumption bara för att det förekommer i andra länder osv, osv?

Egentligen ska alltså inte dessa föl bli inskrivna om man vill hårddra det hela och följa regelboken till punkt och pricka.

Att hålla på med avel är inget man blir rik på. Ridsport gjorde en uträkning för ett tag sedan och kom fram till 65 000:- för att ta fram ett föl och då var det räknat på ett ganska billigt, i inköp, halvblodssto. Nu gjorde man en ny beräkning i Avelsextra och kom fram till 35 000:- men då var det ren hobbybasis och med en timlön på 5:-. Idiotiskt. Detta förutsätter dessutom svarta pengar. Jag tror jag blir helt galen. När ska hästbranschen bli en bransch? Men 65 000:- ligger nära sanningen och det ska alltså höjas eftersom de flesta bra PRE-ston kostar mycket mer i inköp en det sto man använde i denna kalkyl.

Vår seminveterinär, som kan var lite härligt rå ibland, sa att svenska folket är ett "loppmarknadsfolk". Man ser det nästan som en heder att köpa billigt och helst skadat så man får lägga ner ännu mer pengar på att reparera och fixa. Medan man i andra länder är stolta över sina fina och dyra hästar och gärna visar upp dem.

Det kostar lika mycket i månaden att inackordera en skadad/sjuk häst som man köpt billigt, som det gör att inackordera en frisk och sund häst. Förhoppningsvis äger man hästen i 10-20 år och då blir inköpssumman ganska irrelevant.


Nu till något mindre ilsket. Bara vänta, snart ska jag ge mig på förmedlingsverksamheten också he, he.


Våren börjar anlända. Kylan har gjort att allt blommar länge och på en gång, så det är rätt fint i rabatterna.


  



  


Äntligen blommar fruktträden.


  


Skruttebus med barnvakten. Gräset lyser grönt, men det är förtvivlat kort och börjar redan ta slut. Hur ska sommaren bli? Igår kväll fick hingstarna ha hö igen i hagen.

En liten videosnutt utan något spring och bus utan bara lite spankulerande. Några kaniner skrämmer upp hästarna ett tag, men annars inget spännande. Sådär som det är en vanlig morgon.


 
 
Ingen bild

Annie

11 maj 2010 16:06

hej Ann-Britt
jag vill tacka för att du tar upp sådant här. det är mycket nytt att lära sig när man går in för en ny ras, jag som totalt nybörjare på PRE har faktiskt gått o fnulat på hur detta kunnat fungera, för lite försöker man ju hänga med, även om jag inte har några avelsdrömmar. Jag fick förklaringen att det var pga vårt avlånga land som gjorde att sverige fått dispens med seminet och det är klart att man köper det! Du tar upp fusket i hemlandet, personligen tycker jag att sverige kan åstadkomma något bra då aveln är i startgroparna och antalet hästar är ganska litet.
Det är bra att du undervisar oss noviser på PRE om detta så att vi köpare kan bli mer noggranna i våra krav, för det är så kvaliteer ökar. efterfrågan styr ju tillgången.

Ju mer jag får veta om PRE desto mer förvånad blir jag om jag ska vara ärlig!
snälla fortsätt att sträva efter en seriös avel och fortsätt gärna att vidare berätta dina kunskapaer och åsikter, jag tycker det är mycket intressant
mvh
Annie

 
Ann-Britt

Ann-Britt

11 maj 2010 17:33

Trevligt att du uppskattar det jag ryter till om. Jag har väl varit ganska mesig ett bra tag, men nu tycker jag att det börjar gå för långt.
Rasen som sådan är fantastisk, men det råder lite vilda västern i landet. Inte helt ovanligt med en ny ras och de som skriker högst blir ofta de som tar sig fram fortast. Det brukar utkristallisera sig efter ett tag vem man kan lita på.
Det jag också säger är att seriös avel knappt lönar sig och där ligger det största problemet. Vi kan ju inte skänka bort vår tid och lägga till pengar för att andra ska få bra hästar. Jag hoppas det ändrar sig framöver.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kryddan

11 maj 2010 17:45

Tre av sveriges mest kända PRE hingstar annonseras ut på semin. Ingen av dessa är kvalificerade. Menar du att ANCCE inte har gett sitt godkännande då utan att hingstägarna bara kör en rövare? Är du HELT säker på det?
För övrigt så tycker jag att det är bra att du skriver om detta, då kanske det blir utrett en gång för alla vad som gäller.
Jag hade mer än gärna köpt en av dina avkommor men dom säljs ju alltid som småttingar och jag vill ha en vuxen häst. Som sagt, intressant ämne som tål att stötas och blötas.
Kram, Kryddan

 
Ingen bild

Kryddan

11 maj 2010 18:06

Ser med spänning fram emot vad du kommer att skriva om förmedlarna!
Hej hopp!

 
Nina

Nina

11 maj 2010 19:08

Jag instämmer med föregående talare, Annie. Sedan vill jag även säga att uttalet om loppisfynden var lite kul. Kanske inte lika kul att vara den som betalar veterinärräkningen. Sitter just nu i den sitsen själv :) Men vad gör man inte för sitt loppisfynd ;) Vet inte riktigt vart gränsen går, men min Dorado var inte alls lika dyr som alla de andra verkar vara. Kollade dock inte på priset när jag köpte honom, han var bara den, den som jag bara måste ha.

http://www.dorado.bloggagratis.se

 
Ann-Britt

Ann-Britt

11 maj 2010 20:15

Nina. Jo det är ju så att hästarna väljer oss och då har vi inte mycket att säga till om. Så något loppisfynd ramlar vi nog på allihop i livet.
Kryddan. Helt säker!

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Estelle

11 januari 2011 21:22

Jag håller helt med om aspekten att PRE:er annonseras ut som super-dunder vitt och brett. Det är inte bra för rasen. Flera hundra års noggrann avel kan förstöras snabbt och de som är nya förstår inte hur de skall välja, och rasen blir lätt att förlöjliga i Sverige. Men.

Det är nu ganska lätt att sortera ut de (basgodkända eller kvalificerat) hingstarna som inte är värda att avlas på, speciellt i Sverige. Ingen tvingar dig att använda någon viss hingst. Man får ägna lite tid åt att studera sina objekt. Att kvalificerat godkänna en hingst i Spanien är inte en helt renlärig historia, tyvärr. Det är ju bara att öppna ögonen och se på hingstmaterialet. Samtidigt finns kanonfina basgodkända hingstar som visat sin plats i avelsboxen med korrekta, högklassiga avkommor.

Jag har bläddrat i spanska hingstkataloger (papperskataloger) för 2010 och jag kan meddela att det fanns inte en enda hingst som annonserades ut med monta natural. Man ställer helt enkelt inte sina dyra hingstar bakom ston, med skade- och infektionsrisker. På ANCCE verkar man vara fullt medveten om läget, men så länge ingen säger något så har alla det likadant i alla fall. I Spanien, vill säga.

För egen del väntar jag på godkännande av semin. Sedan tycker jag det är sto-ägarnas och hästköparnas ansvar att utbilda sig och välja bra hingstar till sina ston och att själv bedöma värdet på den häst man vill köpa. En fin PRE är inte dyr - den kostar bara mycket pengar. :) Ett kvalificerat-godkännande är ju tyvärr ingen garantistämpel heller.

Fina hästar på er sida!

Mvh, Estelle

Ann-Britt

12 januari 2011 10:51

Hej Estelle
Tack för besöket och kommentaren på min blogg.
Jag håller helt med dig om att en fin PRE inte är dyr. Man får ju också tänka att det kostar lika mycket i månaden att ha en bra kvalitetshäst, som en dålig/billigt inköpt häst. Och då blir den bra och dyrare hästen helt plötsligt riktigt "billig".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards