Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 5 juni 2010

Varför gnäller jag?

Av Ann-Britt - 5 juni 2010 18:59

Alla gnäller vi väl. Ja, jag gör det i alla fall. Det är ston som inte vill föla, inte vill brunsta, det är för varmt, det är för kallt, det regnar, det snöar och det ena med det andra.

Så läser jag följande i Helsingborgs Dagblad idag. Sven Gunnar Särman, journalist säger:

"Är inte vår tids värsta skamfläck den att vi varje dag - varje dag - enligt FN:s barnfond låter 15 000 barn dö av svält (eller av sjukdom som beror på svält)?
- Det betyder ett barn var sjätte sekund. En sådan siffra är ofattbar, men det är detsamma som att vi oavbrutet låter ett jumbojetplan fullastat med småbarn störta FYRTIO GÅNGER OM DAGEN."


Visst blir man illamående vid tanken att bara ETT plan lastat med småbarn skulle störta? Usch, då skäms jag över att jag gnäller ibland över bagateller, verkligen bagateller. Vi har det grymt bra i Sverige.


  


Vår lille skitunge är ovanligt röd för att bli brun om ni förstår vad jag menar? Tänker han bli fux? Då gnäller jag inte det kan jag lova. Då ska han få försörja "mor och far".


Det verkar som våra ston har ställt in sitt födande på helgdagar. Bailarino var påskaftonspresent och Aguila tar nog sikte på Nationaldagen. Vi har vakat natten som gick, men tror inte att det händer något inatt heller. Sin vana trogen går hon över 2-5 dagar. Bara hon inte gör som Dula ifjol och går över 12 dygn. Vi vågar inget annat än att vaka ändå även om vi tror att det dröjer någon dag till. Man vet ju aldrig.


 
 
Ylle

Ylle

6 juni 2010 20:15

Tjaa, ibland kan det vara nyttigt att få proportioner på sitt gnällande... 40 flygplan med småbarn som störtar, tanken är ju otäck och svindlande...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Mägi

Mägi

7 juni 2010 10:18

4 st jumbo-plan?! Ja vi lever i ett förbaskat bra land! Visst att man hör och läser om samhällets utstötta (vilket verkligen ÄR fruktansvärt!!) Men som privat person har vi möjligheten att faktiskt välja att ex.skänka pengar till frivilliga organisationer eller göra ngr eget konkret och hjälpa dem till en bättre tillfällig tillvaro..a-kassa som inte fungerar trots pliktigt betalat skatt år efter år eller grannes nyrenoverade kök eller nya bil...osv osv är ju såna lyx-prbl som man när man tänker efter knappt kan vara sanna! De allra flesta har ju faktiskt en bostad, äter sig mätta och har möjlighet till sjukvård om man blir akut sjuk så man borde verkligen inte klaga! Mitt huvudbry och lite tycka-synd om mig för att jag inte kan köpa min congac-färgade Espanola-sadel denna månad heller pga oväntade stängsel-utgifter pga lycko-kalkyler känns MYCKET oviktigt. Tack för den insikten!:-) Jag kan ju inte ha det bättre för tillfället: jag har ett hus med iaf ETT nyrenoverat rum, underbar sambo som hjälpt mig stängsla och bygga lösdrift trots ingen underdrift: "måttligt" hästintresse, världens sötaste katter varav 1 ligger jämte mig här i soffan just nu, jag har en familj som alla är friska och mår bra, jag äter precis när jag vill och behöver varken gå smutsig eller hungrig om jag inte vill. Jag har iaf ett tillfälligt arbete, har äntligen fått hem mina pollar och jag kan gott fortsätta rida runt på Honey på min underbara barbacka-pad och träna balansen lite till! Jag tror att en rannsakan och en tillvaros-skanning då och då hjälper en att vara lycklig och inte falla för I-lands & lyx-problem-fällan! Ha, ha kommentaren blev nästan en uppsats i biktning! Kanske, kanske ngn annan som för dagen vältrar sig i sina lyx-prbl för dagen läser detta och känner som jag gjorde när jag läste ditt inlägg? Tänker på filmen "skicka vidare" :-)

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Ann-Britt

Ann-Britt

7 juni 2010 14:10

Ibland blir våra I-landsproblem rätt så fåniga eller hur. Om klistret är tillräckligt bra på Post-it-lapparna osv. Känns oviktigt i sammanhanget med svältande barn.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

 
Mägi

Mägi

7 juni 2010 16:19

...och ännu värre blev det när väninnan jag tipsade om ditt inlägg till upplyste mig att det faktiskt stod 40 st/ ggr!! Inte klokt!

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Ann-Britt

Ann-Britt

7 juni 2010 21:30

Visst är det ofattbart?!! Tack för din långa kommentar. Älskar att öppna min "låda" och hitta kommentarer och speciellt långa sådana. Då blir jag extra glad. Fast alla ni som skriver korta, sluta inte skriva bara för att jag älskar långa...

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards