Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 7 juli 2010

Lite debatt

Av Ann-Britt - 7 juli 2010 13:51


En debattfilm från YouTube som jag såg på Facebook. Jag vet inte om allt är rätt och riktigt i filmen, men nog får man sig en tankeställare?

Nu har jag sett bettlöst ridna hästar med massor av spänningar och underhals, så jag tror inte bettet är det onda i all ridning.

Men det är ju illa nog även om bara lite av detta stämmer. Mitt hatobjekt nummer ett, "munstängaren", får sig också en släng av sleven i slutet av filmen.


Jag satt och tittade på Nevzorov-filmsnuttar också och de är ju ännu extremare. Jag har lite svårt för alla som blir så fanatiska oavsett vad det gäller, men visst finns det en del att inhämta där också.


Man får plocka russinen i de olika kakorna och göra sin egen lilla mix och använda en stor portion sunt bondförnuft!

 
 
Ylle

Ylle

7 juli 2010 15:24

Jag blir gråtfärdig av att se sånt här! SÅ många hästar lider under ryttare! Visst, inte bara av bettets smärtsamma inverkan, men det kan vara en stor del. Ända sedan jag var på en föreläsning med en hästtandläkare för 12-13 år sedan, och han visade hästkranier med stora frakturer och andra skador efter åtdragna nosgrimmor så har jag avskytt nosgrimma. Precis som han säger i filmen, om hästen öppnar sin mun så borde ryttaren försöka åtgärda ORSAKEN (fel anpassat bett, fel typ av bett, hårda händer, vassa tandkanter som bör raspas osv) och INTE bara åtgärda symtomen - alltså snörpa åt en nosgrimma! Detta har jag predikat sedan dess, men ofta för döva öron. De flesta ryttare vet nämligen bäst själva. Sorgligt, sorgligt. Att sen bettlöst inte är hela lösningen för den plågade hästen med sin okänsliga ryttare, det är ju lika sorgligt det.

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna

7 juli 2010 15:33

Bra film! Och verkligen en tankeställare....

 
Mägi

Mägi

7 juli 2010 19:47

Fy tusan! Tänk vad många det finns som sysslat med hästar i hela sitt liv utan att alls ha en aning om detta! Jag vet för jag har träffat dem. Jag är så himla glad att mer och mer information verkar finnas tillgänglig om det här om man bara ser sig omkring. Förstår det där med "döva öron" tyvärr, hästmänniskor runt omkring mig tyckte bara jag var knasig när jag tyckte att en nos/ stänga munnen-rem var som kortsiktlig lösning och konstgjord andning på ett problem som inte upphör av sig själv. Var så himla skönt när en deltagare på min första kurs i akademisk ridning blev tillfrågad 1. Brukar din häst springa med öppen mun i hagen när den busar? Svaret blev tvekande neeej... Då frågade han 2.Varför har du den där nosremen på din häst? Och när hon svarade att hon ville att munnen skulle vara stängd så frågade instruktören bara "men tror du det kan vara något fel på bettet, storlek eller typ av bett i och med att hästen din inte springer omkring med öppen mun i hagen i vanliga fall?" Stackars tös, men hon verkade ta det bra för hon visste helt enkelt inte bättre och aldrig ifrågasatt, och det gick upp några liljeholmar hos samtliga i gruppen som inte ridit för Markus innan och hört hans makalösa sett att fråga saker på så att man ofta kommer på svaret själv om man funderar lite.

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Ingen bild

Kryddan

7 juli 2010 20:59

Yes! Jag älskar debatter! Får titta på filmen imorgon och återkomma. Tills dess så kan jag bara säga att hästar har gapreflexer i gommen, dom pressar gärna upp bettet i gommen och då får dom helt naturligt en gapreflex. Så det är normalt. Det där otyget med att sätta den övre delen av en aaschennosgrimma precis under ganascherna är en brist på kunskap i hästens anatomi. Det är ingen tillfällighet att militärerna förordade två fingrar mellan ganascherna och nosgrimman, hästen har tänder precis nedanför ganascherna och dom pressas in i kinderna när man sätter nosgrimman fel och drar åt.
För övrigt så tycker jag att det är b-mässigt att rida bettlöst och utan nosrem men jag får se på filmen och återkomma!
Hej hopp!
Kryddan

 
Ann-Britt

Ann-Britt

8 juli 2010 07:08

Kryddan. Kika på filmen så ser du vilken typ av rem jag menar. Jag är, som jag sa, inte emot bett och inte heller emot vanlig nosrem. Den vanliga nosremmen hindrar inte hästen från att gapa om remmen sitter rätt.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

 
Ylle

Ylle

9 juli 2010 16:18

Kryddan, vadå b-mässigt???

Att gapa när man rids kan i mina ögon ALDRIG anses normalt. I dressyren blir ekipaget nerdömt om detta händer.

Men visst, även ett snöre kan bli en plåga för hästen, om det hålls av fel hand!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards