Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2010

Debatt - igen

Av Ann-Britt - 12 augusti 2010 12:39


Jag tror i och för sig inte att någon försvarar roll-kur efter denna filmen. Själv får jag tårar i ögonen. Vad rättfärdigar denna ridning. Visst roll-kur, med det namnet, är förbjudet nu men är efterföljande metod så mycket bättre?

Nu läste jag i Ridsport att Dr. Gerd Heuschmann har avgått från Xenophon och efterträtts av Christine Stücklberger, eftersom Heuschmann ansågs för förlåtande mot rollkurvarianten som tillåts nu av FEI. Lite märkligt efter den film han gjorde tidigare?! Varför har han svängt?


Mera matnyttigt från Ridsport: "Tänkvärt på konferens om hästar."

I artikeln står att "Erfarna ryttare och tränare är mindre mottagliga för nya kunskaper och har en motvilja att ändra sina vanor."

Detta har Kathalijne Visser, Holland, kommit fram till efter att ha kartlagt 4000 hästägare.

Läs artikeln för den är intressant.


Jag får lite luft under vingarna och tänker att jag duger nog då trots att jag inte ridit i 30 år. Men jag har haft häst i 16 år och fött upp 15 fina föl och är, förutom i år, ingen bra veterinärkund eller någon som ligger Agria till last precis.


 
 
Ingen bild

Karin

12 augusti 2010 14:03

Tänkte också på det här när jag surfade runt idag. Fick syn på denna bild http://2.bp.blogspot.com/_mi432kBtAP8/TGMRG5ed31I/AAAAAAAAAOU/-snV3uDjz-k/s1600/17.jpg (hos http://causamremove.blogspot.com/) och undrade i mitt stilla sinne hur många som egentligen förstår skönheten i den. Hur många ryttare ser skillnad?

 
Ingen bild

Lotti

12 augusti 2010 16:13

Jag klarar inte ens av att titta på filmen. Men jag har Heuschmanns bok och den är bra.

 
Ingen bild

Johanna

12 augusti 2010 21:03

Inte första gången jag ser en video som denna, det finns många fler där ute.
Visst är det sorgligt och man undrar hur en domare kan premiera flashiga framben med oengagerad bakdel?
Jag tycker det är där man måste börja, för det domaren dömer är det intressanta(=poäng), och det är det tävlingsryttare som dessa strävar efter.
Tror jag..

 
Mägi

Mägi

13 augusti 2010 08:54

Det gör ont i magen av bara åsynen av filmen. Jag har inte heller ridit i 30 år...MEN HERREGUD om man tänker lite logiskt...hur tusan kan man få detta till ngt annat än att det är FEL FEL FEL för hästen?! Hela kroppen säger onaturligt och självklart ger det bestående men..ex titta på alla fotproblem folk har för att de går i fel skor?! Ryggont, höftprbl, "utväxningar" på fötterna.... Och en häst har inte ens bett om att få gå i Rollkur..men får gå och ha ont ändå pga männsikans dumhet.

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Ann-Britt

Ann-Britt

13 augusti 2010 09:35

Visst är det domarna som styr. Inga poäng - ingen placering. Det fanns ju en förhoppninbg om bättring när FEI förbjöd roll-kur, men nu vet jag inte vad jag ska tro.
Heuschmanns film är också bra och därför förstår jag inte hur han kan svänga över till sin nya ståndpunkt. Styr pengarna även honom???

http://www.gustavsborgprebloggplatsen.se

 
Charlotta

Charlotta

13 augusti 2010 12:12

Fy för!! Fattar inte att man vill göra så mot en häst O.o Okey, pengar är inblandade men nån moral hoppas man dom har i kroppen!!
Angående att erfarna ryttare och tränare inte vill ändra sina vanor så följer jag mitt motto: "Det är bara det som man tror att man vet som hindrar en från att lära sig nått nytt!"

http://charlotta-ridkonst.webs.com

 
Ann-Britt

Ann-Britt

13 augusti 2010 14:12

Det var ett så bra citat, Charlotta, så jag använder det som ett inlägg.

http://www.gustavsborgprebloggplatsen.se

 
Nina

Nina

13 augusti 2010 17:41

Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med rollkur, men jag kanske är korkad eller nåt? Eftersom de använder den så frenetiskt så måste den ju ge någonting, snabba resultat? Kan någon förklara? Jag har alltid fått höra av min tränare att jag måste tänka att tygeln är en fågel. En fågel kan man inte ta i för hårt, då dör den.

Jag har som ni säkert redan förstått aldrig använt mig av rollkur men mitt konto hos Folksam är ändå hårt belastat. Förstår inte hur man helt frivilligt ger sig in i processen att måsta reparera sin vän, som man dessutom skadat helt på egen hand.

http://www.dorado.bloggagratis.se

 
Teija

Teija

14 augusti 2010 17:40

Vi blev helt paffa både A och jag vid ett tillfälle i vintras. Då var det en tränare som visade upp sin häst, med rollkur i uppvärmningen. Det hade vi inte väntat oss.
Tack för en bra video!

http://varannandag.bloggplatsen.se

Ann-Britt

15 augusti 2010 13:22

Ja extra trist, eftersom det är tränaren som är förebilden för eleverna.

 
Ingen bild

Heli

12 augusti 2011 16:33

Kan det möjligen ha blivit något missförstånd? Så vitt jag vet har FEI inte förbjudit användningen av rollkur helt, utan begränsat tiden ryttarna får använda sig av det vid framridning. FEI kan ju omöjligt ha full kontroll på vad ryttarna gör på hemmaplan. Har svårt att tro att Heuschmann skulle ha gjort en sådan tvärvändning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards