Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2010

PRE-championat i Danmark

Av Ann-Britt - 15 augusti 2010 15:22

Oj, danskarna måste ha undrat vad som hände. Var det en meteor som slog ner eller vad. Svenskarna åkte hem med 8 av 12 championtitlar. Det blev nästan ett svenskt championat i Danmark.

Vi gratulerar våra kollegor! Bra jobbat.


  


Ston som väntar på sin tur.


  


Yngsta deltagaren, en 1-årig hingst, dansk. Han var söt och så snäll, så snäll. Han hade inte begrepp på damer än till skillnad från de 2- och 3-åriga småkillarna. En del var mer i luften än på marken och publiken tyckte det var jättekul. Kanske inte lika kul för handlern alla gånger...Domaren var en trevlig man som tog det hela med ro. En del spanska domare blir jättesura och tycker att vi i Norden inte kan hantera våra hästar. Men denna trevliga man log åt de små spektaklen.


  


Våra hjärtan klappade förstås lite extra hårt när Dulas man kom in på banan. Han fick näst högst gångartspoäng i sin klass, 22, och det gjorde oss glada. Jag tyckte han fick oförtjänt lite på morfologiska poängen, men eftersom vi värdesätter temperament och gång allra mest är det helt OK. Han skötte sig exemplariskt och det finns säkert ännu lite till att hämta. Mari gjorde ett kanonjobb med att springa som en galning på vid-hand-visningen och hon gjorde sitt första dressyrprogram någonsin. Hon är egentligen hoppryttare.

Imperioso + Dula = sant hoppas vi. Det måste helt enkelt bli en häst med toppenhumör och bra gång, eller??


  


Vi funderade på varför en del av de danska hästarna inte fick bättre poäng, men kanske att många används som ridhästar och inte som avelshästar. Ett championat är trots allt en poängsättning av avelshästar. Det kan finnas jättetrevliga ridhästar, men de är inte de bästa i avelssammanhang och då får de förstås låga poäng. Detta innebär inte att de på något sätt är sämre som hästar.  

Det är svårt det där. Man vill ju gärna visa upp sin älskade vän.

Tydligt var i alla fall att alla de svenska deltagarna var seriöst satsande avelsmänniskor.



 
 
Ingen bild

Charlotte Eichel Larsen

15 augusti 2010 15:52

Kære Ann-Britt.
Dejligt at læse din blog og se de flotte fotos. Og selv tak for en rigtig dejlig dag, som trods vejret alligevel blev god for alle (håber jeg!). Vi har i hvert fald arbejdet hårdt for, at det blev et godt championat her i 2010. Fremtidens championater bliver nok nordiske og ikke danske, svenske og norske. Det koster mange penge at holde, så vi må tro på, at vores nordiske naboer bakker op om championaterne, som er så vigtige for vores race.

Desværre var det meget tydeligt i år, at finanskrisen stadig har en stor dagsorden i danskernes hverdag, og derfor tør de ikke bruge penge på konkurrencer med deres heste.

Vores dommer i år var streng men retfærdig. Vi skal jo heller ikke blive forvænte med for høje point. Vi kan jo altid blive glædeligt overraskede, når vores unge heste vokser op og får højere point, når de er helt voksne.

Tak for jeres deltagelse og dejlige humør!

Mange hilsner

Charlotte Eichel Larsen
Formand
Dansk P.R.E Avlsforening

Ann-Britt

15 augusti 2010 16:13

Hej Charlotte
Tack själv för en trevlig dag i Danmark. Det vore kanske en god idé att kalla det nordiskt championat istället.
Vi satt torrt och skönt i ridhuset som åskådare.
Vi njöt av vackra hästar och mycket goda danska kanelsnäckor. Det var så avkopplande att bara vara åskådare.

 
Anne-Lie

Anne-Lie

15 augusti 2010 21:08

Nja, håller inte med riktigt avel kontra ridhästextriör. Själv anser jag att ridhästen kräver en god extriör.
Däremot så kan det vara så att endel som är ute efter en ridhäst nöjer sig med att det ser ut som en häst och inte tänker på extriören i lika hög grad som den som vill avla. Den "lite sämre" hästen extriört sett kan vara "billigare".

Personligen tror jag att de som söker en ridbar PRE idag är mer kräsna en tidigare. Det är också mycket lättare att hitta bra PRE i här i Sverige/Norden nu än för ett par år sedan.
Eftersom jag är dressyrinriktad gillar jag att uppfödare tänker på gången :)

http://macumba.bloggagratis.se

Ann-Britt

15 augusti 2010 21:30

Hejsan
Jo god exteriör är viktigt, men om nosryggen är konvex eller konkav eller om öronen är lite för böjda osv, osv, det är mindre viktigt på en ridhäst. Det kan ju vara en hel del små saker som är rastypiskt osv som man är noga med på en avelshäst, men som spelar mindre roll på en ridhäst.
Men givetvis ska den ha benen på rätt plats i rätt form och allt det där. En fin rygg och ett bra kors, men som sagt den behöver inte vara rastypisk.
Nu skojar jag lite, men jag tror du förstår hur jag menar.
Jag tycker absolut att man ska köpa svenskfött förstås!

 
Ingen bild

Anne-Lie

16 augusti 2010 07:16

Jasså, ryker det poäng av den orsaken som krokiga öron då kan jag nöja mig :)
Men jo rastyspisk måste min häst vara annars skaffar jag mig en korsning av något slag. Och med stamtavla...den rastypiska alltså...När Macumba o jag har varit ute o tävlat lite Då kommer vi och ställer ut o vinner alla ridklasser. Nåja kanske inte MSV - än. Dags att åka till jobbet. Ha en bra hästig dag!
PS nosryggen måste vara snygg och rastypisk på min ridhäst den med annars har den uppfödaren inte varit seriös ;)

Ann-Britt

16 augusti 2010 09:02

Det ska bli trevligt och se er när ni "sopar banan". Lycka till med din ridning. Du verkar ju ha visioner, kul.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards