Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 14 september 2010

Raspa tänder eller inte?

Av Ann-Britt - 14 september 2010 10:00

Jag läste ett intressant inlägg på nätet om raspning av tänder.

Det var en undersökning gjord av Jack Easley, DVM, MS, Dipl. ABVP, hästtandläkare i USA.

Han säger att man tidigare såg hakar, vassa kanter osv som patologi, men idag menar man att det snarare är symtom på att patologin finns någon annanstans. Hästen har ont och ändrar därför sitt tuggbeteende och får då t ex hakar.

Han menar också att viktnedgång hos gamla hästar inte beror på att deras tänder blir dåliga och att de på så sätt tillgodogör sig maten sämre, utan på att gamla hästar har ont i kroppen och det gör att hela dagen går åt till att äta. Inte att de tillgodgör sig maten sämre på grund av dåliga tänder.

(Det ligger ju i linje med hur jag jobbar som homeopat. Se helheten för att förstå symtomen. Att ta bort symtomen löser inte problemen).


Vi måste hitta den bakomliggande orsaken till att hästen får tandproblem.


Han menar inte att vi ska sluta raspa tänderna, men det ska inte göras på rutin. Har hästen sår i kinderna p g a vassa kanter ska detta rättas till.


Intressanta tankar och det är väl så de flesta veterinärer och tandläkare resonerar idag. Lite skillnad mot för 5-10 år sedan när alla raspades en gång om året och rejält dessutom.


  


Vi har varit ute och räddat alla våra stackars hästar, som nu står i stallet torrt och fint och mumsar hö. Kuling råder och regn. Hela veckan ser mest ut att bli skitväder.

Jag ska ut och verka några hovar. Snart har jag gått igenom hela "lagret".

 

 
 
Carro

Carro

14 september 2010 10:20

Jag tar ut en tandläkare 1 gång varje år. Man känner när min pålle blrjar få vassa tänder, då biter och sig fast mer och är mer orolig, som inte liknar henne då hon egentligen är en ganska "chill" häst... :)

http://silverbern.bloggagratis.se

 
Malin

Malin

14 september 2010 16:31

Kan du inte lägga in en länk till undersökningen, hade varit kul att läsa!
Jag tycker att hakar oftast kommer av att den hästen har lite över- eller underbett i sina kindtänder och därmed inte sliter lika uppe o nere längst fram resp längst bak. Observera att framtänderna kan ligga emot varandra perfekt ändå (på samma sätt som över/underbett fram inte behöver ge över/underbett i kindtänder).
Gamla hästar blir ofta lite "magra" precis som gamla människor, de tappar muskulatur helt enkelt pga att kroppen funkar så. Har sett några hästar över 30 år och ibland saknas många kindtänder i princip helt (är bara en mjuk yta kvar eller helt borta), inte fasiken är det lätt för dem att tugga hö då.
Jag raspar inte heller annat än om det behövs :-) och det är det nog inte så många andra som gör heller idag, det är skoj att det hänt så mycket på hästtandfronten på bara de 11 år som jag jobbat. När jag blev utbildad så var det fortfarande bara EN rasp med ohanterlig form som skulle dras lite fram o tillbaka...

Om du vill ha en väldigt flummig fundering så har jag ibland funderat på huvudets position när hästen tuggar. Underkäken ändrar placering om huvudet hålls högt resp lågt (egen iakttagelse när jag granskat bettet på minishettis), kan det påverka tändernas slitning tro????

http://vetmalin.dinstudio.se

Ann-Britt

14 september 2010 18:01

Jag läste om rapporten och det stod inte så mycket mer än det jag skrivit. Ska se om jag lyckas hitta den igen...Så är det när man surfar runt.
En flummig fundering från mig är den att man säger att hästen kan få ont i nacken när den har hakar. Men det kanske blir hakar för att den är spänd i nacken och därför tuggar ojämnt.
Jag tror också att det spelar roll hur huvudet är placerat. Därför ska de nog äta i låg position/från marken. Det är antagligen så det är uträknat av naturen, eller hur? Krubbor och annat fiffigt som vi sätter in ger säkert inte den bästa tuggställningen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards