Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 10 december 2010

Hingstar, kataloger och märkliga kommentarer

Av Ann-Britt - 10 december 2010 11:12

Igår fick jag en mycket uppretad kommentar till min blogg från en styrelseledamot i förbundet och tillika hingstägare. Jag väljer att inte publicera, eftersom jag tycker att den inte är riktad till mig och min blogg är inte en mellanhand eller ämnad för personangrepp.

Jag har alltid följt ANCCES:s regler och borde vara välkommen in i ett förbund och tas väl omhand. Istället känns det mer som jag är persona non grata.
Tycker själv att hela min blogg är en enda stor kärleksförklaring till rasen PRE och om man läser in något annat tycker jag att man läser min blogg som fan läser Bibeln.

Vi har annonserat i Hingst/Stuterikatalogen i alla år och tänker göra så även i år och jag uppmanar alla att medverka i denna katalog. Det är bra om alla finns samlade på ett ställe och det gör väl också att katalogen blir mer intressant att köpa.

Jag har mycket ordentligt angett våra stons placering på Championat, men samtidigt tyckt att det var lite tramsigt att skriva att någon kom på 2:a plats när det bara var 2-3 stycken i klassen.

Detta år hade jag tänkt stryka uppgifterna, men eftersom det nu ingår i förbundets kvalitetshöjning att dessa uppgifter ska stå med så får de alltså vara kvar.

Jag är stolt över Estelas ungsto-championtitel, för hon fick 75,5 poäng och det var en bra bedömning på ett 2-års sto. (gamla varianten av poängbedömning)

Om man då lägger till att hennes stoavkommor har fäder som Utrerano och Gotardo så gör väl det att dessa är föl till väldigt meriterade föräldrar. Eller??


Man kan inte bara stirra sig blind på utställningsmeriter. Det finns ett, som jag känner till, totalt oansenligt sto som lämnat en avkomma som sedan vunnit på SICAB ett par år i rad.


Om vi håller oss till fakta är det så att Gustavsborg PRE använder hingstar som själv deltagit på SICAB eller är fäder till deltagare på SICAB, OS och VM. Och det mina vänner och ovänner är vi väldigt, väldigt stolta över.


Jag säger som vår kära operasångerska Birgit Nilsson;

"I Skåne skryder vi ente. Vi bara sär som de e."


(Översättning; I Skåne skryter vi inte. Vi bara säger som det är.)


  


Figaro. Han vann sin klass som 2-åring, men det har jag aldrig använt i marknadsföringen. Han var den enda i sin klass och han uppförde sig som en riktig huligan. Men med de nya reglerna skulle jag alltså angett hans placering som en merit?!?


Läs detta inlägg med en gnutta humor för det gör livet så mycket enklare.



 
 
Emelie

Emelie

10 december 2010 11:41

Fin blogg och fina hästar:)

http://kommandosminne.bloggplatsen.se

Ann-Britt

10 december 2010 11:59

Tack Emelie!

 
Sara K

Sara K

10 december 2010 11:45

Tycker de är skrämmande med även denna debatt, vad alla ska gå och bli arga hela tiden.
Synd, tycker jag.
Jag väljer att itne vara med i katalogen, mina ston är inte visade och min hingst som vart visad kastreras :) Därav känns de som att jag har inget att komma med. ÄN iallafall :)
Ha de gott med alla dina fina hästar
Mvh
Sara K

http://www.yeguadasarakarlsson.bloggplatsen.se

Ann-Britt

10 december 2010 12:01

Tack Sara. Trist med din hingst, men ibland är det kanske det bästa beslutet. Vi kastrerade också vår "buse". Han, vinnaren av sin klass... Numera lever han livet som snäll och go och lite lagom busig valack och har det såååå bra.

 
Evisen

Evisen

10 december 2010 11:59

Figge... huligan! Det kan jag aldrig tro :o) Han har ju inte en enda räv bakom öronen! Ps... jag tänker sno den bilden om det är ok??

http://www.metrobloggen.se/evisen

Ann-Britt

10 december 2010 12:03

Jaså du, snor du bilder av mig. Det får jag väl säga OK till, för den är rysligt fin. Han var hos Bent Branderup på träning och gick i en fin hingsthage på Stengården.
Jo du han var en riktig huligan på sin tid. Jag har precis skrivit att han numera är lagom busig och det stämmer hoppas jag?

 
Evisen

Evisen

10 december 2010 12:14

Japp det stämmer, han är alldeles lagom busig! För full i bus är han!

http://www.metrobloggen.se/evisen

Ann-Britt

10 december 2010 12:18

Puh, det var då för väl att jag inte ljög.
Egentligen var han nog mest nyfiken som hingst, men blev lite "brötig". Fick han gå fram och nosa så var det inga problem. Problemet var väl snarare att vi inte hade någon hingstvana alls.

 
Emelie

Emelie

10 december 2010 14:26

Hej igen, kika in på min blogg om du har några frågor om mig och mysan eller nått annat!
Du är så välkommen in :D

http://kommandosminne.bloggplatsen.se

Ann-Britt

10 december 2010 17:16

Tackar, tackar jag tittar in imorgon.

 
Ingen bild

Annie

10 december 2010 16:26

Hej Ann-britt
det kanske inte gör någon skillnad för dej, men ville bara säga att Du är en av få jag skulle kunna tänka mej att köpa häst i från. jag tycker du verkar väldigt öppen med både för o nackdelar.
det är kul att du nämner Figge, jag brukar alltid säga att det måste vara den bäst använda PREn i sverige. När folk talar lite nedsättande om PRE använder jag ofta honom som exempel på lättlärd alltiallo häst.
personligen är jag tacksam för att du vågar säga vad som är på g innom rasen i sverige, sådanna som jag har ju ingen aning om inte någon berättar för oss
så TACK!
mvh
Annie

Du behöver kanske inte publicera mitt röriga inlägg, det var mest för att skriva att jag tycker du gör ett bra jobb

Ann-Britt

10 december 2010 17:19

Tack. Jag publicerar för du ger ju Evisen också en eloge och det måste jag förstås skicka ut på bloggen. Ja, Figge Figarill lever livet och har det toppen. Vi kunde inte sålt honom till en bättre person.
Och jo, det är klart att det gör skillnad när någon ger mig beröm. Jag suger i mig allt!!! Jag är hur fåfäng som helst.

 
ylle

ylle

10 december 2010 16:59

Bra och vänligt rutet i inlägget! Varför ska folk alltid bli osams i alla typer av ideella föreingar? Jag blir så trött.... ALLA har väl samma mål, att förbättra rasen? (vare sig det gäller häst, hund, iller eller guldfisk mm mm...?)

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Britt

10 december 2010 17:16

Man kan ju tycka det...

 
Evisen

Evisen

10 december 2010 20:39

Hoppsan! Där fick jag en lätt rondnad på mina kinder :o) Bugar, tackar och suger i mig! Kram på er!!

http://www.metrobloggen.se/evisen

Ann-Britt

11 december 2010 10:02

Absolut, all heder åt dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards