Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Uppfödarens dilemma

Av Ann-Britt - 18 januari 2011 14:43

Nu är det många pannor som ligger i djupa veck runt om hos alla hästuppfödare. Vilket sto ska man betäcka och med vilken hingst??? Alltid lika roligt arbete. Synd bara att det tar ett år innan man får se resultatet.

Jag tänker också på att efter allt detta jobb så försvinner man liksom ut i periferin som uppfödare. Om hästen säljs och hamnar hos någon duktig ryttare så nämns sällan uppfödarens namn. Visst är det till stor del ryttarens förtjänst att hästen utvecklas bra, men lite, lite har vi också med det hela att göra.


Ta Fuegos stackars uppfödare t ex. Nu är det Cárdenas som får all credit. Alla som har Cárdenasblod 10 steg bak i stamtavlorna hojtar vilt om vilken fin häst de har. Vad som glöms bort är att Utrerano och Fuego inte har ett spår Cárdenas blod i stamtavlan. Det är en uppfödare vid namn JOAQUIN MARQUEZ GONZALEZ, som lyckats para ihop rätt sto med Utrerano. Han är också fött upp Jeque XXVII, som vunnit sin årsklass i dressyr på SICAB två år i rad.
Väldigt duktig uppfödare med andra ord. De som köpte Fuego och Jeque har mycket bra hästöga och kan se vad som är en bra häst och har givetvis matchat hästen med rätt ryttare osv, osv. Strongt jobb det med.


  


Fuego G, numera bosatt i Norge. Bildskön kille!

 
 
Agneta

Agneta

18 januari 2011 16:20

Så sant! Ganska lustigt det där egentligen... Blev ganska så beklämd när jag läste på en annan svensk blogg att man ansåg att det i princip inte spelar någon roll vad man avlar på för P.R.E hingst för det är ändå ingen som bryr sig..

http://www.gesta.se

Ann-Britt

18 januari 2011 16:25

Men ibland undrar jag om det inte faktiskt är så illa. Nu är jag den envisa sorten som verkligen bryr mig om vilken hingst som används och jag får hoppas samma krav väcks hos våra köpare också. Det gör ju onekligen vårt jobb mycket, mycket mer inspirerande.

 
Therese & Caroline

Therese & Caroline

18 januari 2011 16:22

Vilken snygging!!

Ja det är ett problem för uppfödare, med alla raser. När vi avlade på halvblod så märkte vi det ännu mer på de hästar vi sålt och som tävlades. Uppfödarens namn finns ju så gott som aldrig med i listorna eller i tidningsartiklar, men jag tror och hoppas att det håller på att ändras. Verkligen bra att du tar upp viktiga och tänkvärda ämnen i din blogg. :)

http://ovrarp.blogg.se

Ann-Britt

18 januari 2011 16:27

Tack för kommentaren om vår Fuego. OBS! Vi döpte honom innan den andra blev i ropet. Han var verkligen en underskön liten fölunge.
Visst vore det trevligt om uppfödaren fick en liten rad i artiklar och annat. Utan oss blir det ju inga hästar alls att rida.

 
Magda

Magda

18 januari 2011 20:46

Ja det är mycket att tänka på har jag förstått som uppfödare! Själv skulle vi bara titta på en PRE-hingst att ev. betäcka en väns sto med den där vår/sommardagen jag fick upp ögonen för "min lilla tjej"...inte har jag så stor koll på vilka blodslinje som är bra eller inte..jag föll bara pladask för den nyborstade,lugna och trevliga hingsten i stallet. Och sen råkade han ha en 2 veckors gammalt dotterföl i hagen utanför. Och jag gillar sto. Och köp blev det! Har tänkt många gånger att lägger man så mkt pengar på en häst så borde man nog känna till och ha intresse av en viss linje osv... Men så här "ogenomtänkt" kan det alltså också vara:-O. Hon behövde mig och jag behövde henne. Kan ju hoppas att inte de flesta uppfödare fungerar som jag!:-O Får nog börja forska i detta då jag har för avsikt att någon gång i framtiden ta ett föl på henne. Kanske kan få tips då?;-)

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

Ann-Britt

19 januari 2011 17:05

Du får återkomma när det blir dags för hingstval.
Ibland är de där spontanköpen de bästa. Din lilla har ju visat sig vara/bli en fin pålle.

 
Mari

Mari

19 januari 2011 08:57

Helt underbart vacker!
Uppfödarna borde verkligen lyftas fram, det är ju dom som skapar "framtidenshästar" med en bra grundplanering mellan sto och hingst!

http://ww.solviksstuteri.se

Ann-Britt

19 januari 2011 17:06

Vi får väl hoppas att det blir bättring framöver.

 
Ingen bild

Annie

20 januari 2011 08:44

hej A-B
du får göra som alla kennlar, ta fram en massa sponsorkläder, snygga pikeur tröjor med broderad Gustavsborgs logga, så det syns vart de fina hästarna kommer ifrån, o snygga schabrak som ägarna gärna ståtar i..
Hade jag haft en uppfödare som fanns i sverige hade jag mer än gärna visat upp vart min häst kom i från, bara man sitter o trimmar på en bra häst uppmärksammas den ju.
kanske kan vara en bra ide, i hundvärlden säljs många valpar på förarnas träningsoveraller..

Ann-Britt

20 januari 2011 12:11

Det var bra tips. Jag tackar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards