Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 11 februari 2011

Inre och yttre motivation

Av Ann-Britt - 11 februari 2011 17:38

Jag fortsätter på mentala träningstemat idag. Det blir nog mycket av det framöver.

Charlotte Ahlberg pratade om inre och yttre motivation. Vad driver oss? Om man drivs av yttre motivation är man mer sårbar. T ex om man vid tävlingar vill vinna rosetter och har det som högsta målsättning. Då blir man väldigt besviken om man inte får åka hem med en rosett.

Om man drivs av en inre motivation så åker man till tävlingen för att ha roligt tillsammans med sin häst och för att man vill förbättra de egna resultaten.

Jag har alltid sagt att jag är ingen tävlingsmänniska. Men det kanske inte stämmer helt. Jag blir jätteglad om jag/min häst får en rosett.


Däremot drivs jag av min inre motivation! Jag blir sprickfärdig av stolthet om vi vinner, MEN jag kastar mig inte hem och skriver VI ÄR BÄST, VI ÄR BÄST på hemsidan. Eller tycker att ha, ha vi var bättre än de andra.

Jag är stolt över att domaren tyckte att just vid den tävlingen var min häst den vackraste.

Jag grät av lycka när Estela blev ungstochampion, men det var fortfarande min inre motivation som som var starkast. Jag hade inte blivit varken arg eller besviken om vi inte vunnit. Nu blev jag mycket angenämt förvånad och superglad.


  


Och det är ju ett rackarns grannt band. Jag kanske kan låna det om jag ska på bal någon gång. Det och min Blå Stjärnan medalj. Fy för hundan så fin jag skulle bli!

  


  



 
 
Magda

Magda

12 februari 2011 07:20

Känner igen mig i vartenda ord du skriver! Förutom att ha vunnit ungstochampionat då...;-)
Min Descarada har börjat få lite "knäppande" ljud i benen/ lederna sedan hon har börjat stå på box...ngt du har erfarenhet av? Hon verkar inte ha ont men verkar njuta extra mkt när jag masserar benen.
Automatiskt tänker jag för mkt protein? Början till ledprbl, atros osv?! Eller bara kanske stelare för att stå så mkt inne i jämförelse med förut....Växtvärk?

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

Ann-Britt

12 februari 2011 13:29

Jag har inte haft "knäppleder" på våra, men ibland hör man att det knäpper när hästar skrittar. Vet faktiskt inte vad det beror på och jag tror inte det är något farligt. Växtvärk brukar märkas tydligt. De blir lite ömma och är trötta. Någon av våra har haft det och då vill de vila extra mycket.
Om du inte ger en massa kraftfoder tror jag nog inte du behöver oroa dig.
Det är klart att installningen kan ha betydelse om de annars var vana att gå på lösdrift.
Kolla med din veterinär. Det är alltid det bästa om man börjar misstänka att något inte står rätt till. Bättre att slå en signal än gå och vänta och kanske förvärra situationen.

 
Nina

Nina

12 februari 2011 07:34

Ja, det tycker jag att du ska. Tyvärr är man kanske inte så ofta på bal så det kan ju ta ett tag innan du får bära dina trofeer. Du kan ju förstås fixa Nobelmiddag hemma och klä upp dig lite :) Då skulle du minsann få känna dig grann.

http://www.dorado.bloggagratis.se

Ann-Britt

12 februari 2011 13:25

Ja tusan, så ska jag käka tacos ikväll iklädd mina fina band och medaljer.

 
Gitte

Gitte

12 februari 2011 19:49

Jag tävlar mest för att man får så fina bilder till bloggen ;) Fast finast blir det ju med en rosett på hästen förstås. Så jag ställer gärna upp i de lokala hopptävlingarna på ridskolan. Clear Round 30 - 50 cm är vår paradgren. Men ibland slår vi till och gör ett hyfsat fyrgångsprogram eller får till en finfin tölt. Kul har vi alltid.

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Ann-Britt

13 februari 2011 10:17

Lycka till på kommande event.

 
ylle

ylle

12 februari 2011 19:55

Vilket vackert halsband! Visst ska man få glädjas över framgångar och vara stolt, det betyder ju inte alls att man nedgraderar övriga! När min lilla ponnyflicka Meya gick först i den rätt stora ettårsringen på Welshriks förra året började tårarna att rinna på mig, det var litet chockartat eftersom jag inte alls väntat mig detta.. Och visst är det FINT med stora vackra rosetter! (jag är superstolt över mina) Låt oss säga att vi har både en inre och en yttre motivation!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Britt

13 februari 2011 10:16

Det var samma med oss. Hon var inte tränad alls, för det var en annan häst vi tänkt ta med oss egetnligen. Detta gjorde oss alldeles extra stolta över henne.

 
Ingen bild

Ingegerd

13 februari 2011 08:46

Fäste mig vid Ditt uttryck "fy hundan" eftersom jag inte hört det sedan jag var sommarbarn på en lantgård i Sörmland.

Ann-Britt

13 februari 2011 10:15

Jag gillar de där gamla lite lätt knäppa uttrycken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards