Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Äntligen lite nya foton

Av Ann-Britt - 2 mars 2011 15:50

Idag var det dräglig temperatur och jag tog med mig kameran ut i hagen.


  


De lyckas skrapa fram lite gräs nu och är nöjda med tillvaron.


  


Magarna växer på Estela och Ninfa. Jag hoppas att det är mer än hö i dem.


  


      


Vi kikade på alla mått idag och Ninfas tre killar leder ligan höjdmässigt när de är 11 månader. Ganska lustigt, detta lilla sto. Alla tre har varit 146 som 11 månaders ungdomar.


Corazona är numera exemplarisk att leda ut. Hon var en riktig busunge innan. Men så tittade jag på Ceasar Millan och hans eviga tjat om calm and assertive och att hundarna inte fick gå utanför dörren när de var uppjagade i humöret. Aha, det ska jag prova med vår lilla busunge.

Hon fick backa undan för mig och först när hon var helt lugn och lyssnade på mig gick vi ut ur boxen. Sedan fortsatte jag ute på gårdsplanen att stanna och hon fick gå undan ett steg och på tre dagar hade jag en ny "unge".

Jag hade använt alldeles för hög energinivå på henne och först när jag blev helt lugn som en kossa lyssnade hon fint. Andra hästar kan man behöva andra knep med, men de här energiska är detta en bra metod tror jag.


Ser fram emot NH-kursen på lördag. Jag gillar verkligen Ewas metod, lugn och fin och vänlig. Kursen är fulltecknad för hästekipage, men det finns fotfolksplatser om du är intresserad. Jag tyckte att hennes metoder var mycket lugnare än de jag sett innan vad gäller NH. Det har varit mer viftande med grimskaft osv. Här var det nästan meditationsstämning.


Hanna, Kenneth och jag pratade om vikten med att ha "lydiga" hästar när vi käkade middag på lördagskvällen och det blir ju väldigt tydligt för oss som har många pållar. Har man en eller två så kan man väl stå ut med att bli omkringdragen, omkullsprungen ibland, trampad på och lite diverse. Men har man 11-20 stycken måste de bara uppföra sig civiliserat. Annars orkar man inte hålla på mer än en vecka. Hårda bud i Mellerud när man är föl/häst på Gustavsborg och Ekeskogs.

 
 
Nina

Nina

2 mars 2011 16:28

Superfina bilder! Vad härligt att ha barmark :)

http://www.dorado.bloggagratis.se

Ann-Britt

2 mars 2011 16:46

Ja, vi kan inte klaga längre tycker jag. Torrt och fint och det börjar nästan kännas lite vårlikt nu. De "hotar" med 7 gr varmt i helgen. Kan man tro på det...

 
Magda

Magda

3 mars 2011 06:41

Hi, hi lugn som en kossa...i de banorna har jag upptäckt att det enda som biter på mitt energiknippe till ponny:Humlan, som minst sagt dansar rundor om vi går iväg själva, tur man fått bra övning genom mor hennes:-O Ska fortsätta tänka "calm & assertive". Det är precis som du skriver för mig oxå, lugn och åter lugn så håller sig mina häst-tjejer lugna. Har märkt emellanåt att de kan inta en väldigt enerverande "energi-nivå" och näsan burdusa om ngn som är stressad är omkring dem... snacka om att de speglar! Jag tror att all djurhantering handlar om energier och hur vi förmedlar dem, håller med dig om Ewa! För mig känns hon klockren!

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

Ann-Britt

3 mars 2011 08:49

Och det är ju inte alltid så kul att se spegelbilden, hm...

 
ylle

ylle

3 mars 2011 08:02

Oj, man ser ju grönt på marken där!!! Lyllostar!
Ser ut som fölmagar, minsann!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Britt

3 mars 2011 08:49

Jag får ju hoppas det är fölmagar. Kanske bäst att kolla igen ändå.

 
Sara

Sara

3 mars 2011 10:59

Men...ni har ju barmark, vad lyxigt ;)

Klart att det är mer än hö i de där magarna

http://vogelberga.blogspot.com

Ann-Britt

3 mars 2011 11:08

Mycket lyxigt och hästarna trivs.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards