Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 2 juni 2012

Hästens helande språk

Av Ann-Britt - 2 juni 2012 12:07

Även om ni inte är ett dugg intresserade av hästar eller kan ett smack tyska så är den här filmen klart sevärd.


Ni kan gå in lite drygt 40 minuter i filmen och se ett inslag om flickan som slutat tala, men som med hjälp av hästen kommer ut ur sin kapsel och börjar kommunicera. Rörande och vackert.


Det verkar som man kommit sååå mycket längre i Tyskland än vad vi gjort i Sverige. Även Frankrike verkar vara på gång. I filmen ser vi en kvinna som ska starta ett ridcenter och hon ber en politiker om en miljon Euro, för att bygga om och specialanpassa en stor gård, och han säger direkt att det ska ju inte vara några problem.


http://videos.arte.tv/de/videos/die_heilende_sprache_der_pferde-6692508.html


Jag jobbade med ett par privatelever i Stockholm, med vår ponny Daniella, men det är i princip omöjligt att få det att gå runt ekonomiskt. Det fungerar om man är psykoterapeut eller liknande och har ett avtal (och kan ta 950:-/lektion), men för oss andra går det inte att dra runt en verksamhet som denna med 150-250:-/ridlektion i ersättning. Det ska täcka min tid, skatt, moms, hästen och anläggningen. Då ska man också tänka att min tid är minst 2 timmar om ridtiden är 30 minuter. Det är förberedelser med hästen och eventuellt att ta fram material i ridhus/ridbana.


Trist, för det var mycket givande för övrigt. Eleverna gör verkligen fantastiska framsteg.

 
 
Sara

Sara

2 juni 2012 17:49

Himla synd att jag inte kan tyska mer eller att det inte var översatt/textat på svenska. Jätteintressant var det av det jag förstod iaf

http://vogelberga.blogspot.se

Ann-Britt

2 juni 2012 18:14

Det var ju en film för tysk TV, antar jag, så översättning behövs inte där :-) Vi andra stackare får hanka oss fram bäst vi kan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards