Gustavsborg PRE

Direktlänk till inlägg 13 juni 2012

Livskraftiga rosor

Av Ann-Britt - 13 juni 2012 09:15

Det var tungt att ta beslutet att skära ner våra vildväxande rosor. De var ju trots allt vackra när de blommade.


 


Men till slut gav jag med mig för omgivningens påtryckningar och tog till sågen. Jag hade inga tankar på att de skulle blomma i år och sparade därför en ruska vid lektionssalens ingång.


 


Hu så kalt det ser ut.


 


Någon månad senare ser det ut på det här viset! Ruskan jag sparade ser väldigt fånig ut helt plötsligt. Det kommer tusentals knoppar, så nog ska jag få en fin blomning.


 


Klematis som sällskapar med rosorna. Har ingen aning om vad den heter.


 


En annan klematissort. Ingen aning om vad den heter heller. Den enda jag kommer ihåg namnet på är Nelly Moser och hon står för sig själv. Hon ska också få en ny spaljé, men får blomma färdigt först. Jag hade inte hjärta att klippa ner henne i våras.


Jag vågar inte ropa hej, men än så länge har mina rosor i runda rabatten fått vara ifred för rådjuren. Ta i trä!

Fast sniglarna har börjat sin framfart. Jag fick en fin vallmo av en vän och två av plantorna såg märkliga ut efter någon dag. jag provade att vattna och då repade de sig lite, men idag såg jag vad orsaken var. Sniglar! En dahlia har de också hunnit käka upp bladen på.


I eftermiddag ska jag till Fredriksdal. Det är en utställning med fjärilsfoto och kanske att lite sommarkänsla infinner sig? Det är foton från Fjärilshuset i Stockholm. Ett mycket trevligt utflyktsställe för den delen, för er som inte redan varit där. Vi brukade åka dit när vi bodde i Stockholm. Min far, som var flintis, var med oss några gånger och av någon anledning älskade fjärilarna hans flint. Han brukade gå omkring med en 15 cm fjäril vippande på skalpen. Dekorativ hatt.







 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

13 juni 2012 10:08

Snygga klematiser underbar färg

http://www.havrefallen.blogspot.com

Ann-Britt

13 juni 2012 11:22

Tack, och de är ännu finare i verkligheten. Den ena är mörkt lila och den andra ljusblå/lila. Den mörka färgen var svår att få rätt på fotot.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

13 juni 2012 18:21

Bra att du lät delar av rosen vara kvar, det är ju jättefint mot stallväggen. Sniglarna är ett elände, jag sprayar förebyggande med såplösning och har än så länge en frodig grönska i rabatterna.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Ann-Britt

13 juni 2012 18:45

Den där rosen blir ca fem meter och som jag förstår tämligen omöjlig att ta död på, t o m för mig :-)
Aha, hjälper såpa även mot mördarsniglar?

 
Ingen bild

ubitt

15 juni 2012 20:00

Oj vilken blomprakt!
Det var nog klokt att kapa rosorna, för fasaden mår inte så bra av FÖr mycket klängande grönt--
Härliga klematisar, hur gör du för att få dem så fina? Mina bara dör!

Ann-Britt

17 juni 2012 09:41

Jag har låtit bli att sköta dem i 10 år och sedan har de fått välbrunnen hästskit. Det har varit en tuff uppväxt för dem, men i år har jag varit riktigt duktig i rabatterna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Britt - 20 april 2016 20:15

Allt som allt tror jag att jag varit i ridhuset 7-8 gånger med Cassiopeia. Hon har gått från tämligen hysterisk till att kunna sittas på under dessa få gånger. I mitt tycke ganska fantastiskt. Idag har Ingrid stått i stigbygeln och vi gick några ...

Av Ann-Britt - 8 oktober 2015 21:53


Jag har nu en blogg på den här adressen:   https://gustavsborgcom.wordpress.com/     ...

Av Ann-Britt - 24 september 2015 10:29

Hur bekvämt som helst! Vi deltar i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2015 som Måltidsakademiens BIblioteksstiftelse i Grythyttan utlyser varje år. 2013 deltog vi med vår första bok Året runt på Gustavsborg. Alla tävlingsbidrag finns med i mon...

Av Ann-Britt - 21 september 2015 09:33

Svalorna flyttar på samma datum varje år, nästan. Förrförra året den 12:e september, ifjol och i år den 14:e. Det blir så tyst när de lämnat och kvar står jag med all skit som ska skrubbas bort ;-) Nåväl de små mygg- och flugfångarna är väl värda en ...

Av Ann-Britt - 18 september 2015 14:30


Att visa sårbarhet/utsatthet är en utmaning för vår självbild, det vi tror på och känslan utmanar våra invanda mönster. Det vi kan fråga oss är vad är det som utmanas? Vad är vi rädda för? Vad måste kanske ändras för att acceptera denna insikt? Vår r...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards