Gustavsborg PRE

Alla inlägg under juni 2009

Av Ann-Britt - 30 juni 2009 12:06


Det gick inte att kopiera in tabellen, men jag tror ni hamnar på Sussis blogg och kan se den där, om ni klickar på den lilla "pluppen". Tryck på "öppna bild i ny flik".

Det är en tabell som visar hur varmt det blir i bilen vid olika gradantal utanför bilen. Tänk på detta om ni lämnar hund eller barn i bilen en varm dag! 

Av Ann-Britt - 30 juni 2009 11:55

Förväntningarna var stora hos dagens gäng, eftersom de hade hört från gårdagens barn att man fick åka fyrhjuling t ex.

Aguila agerade lydigt "klapp-häst" idag också. Fångar man in henne är det ingen annan som vågar komma nära av de andra hästarna och då står man väldigt tryggt. Lite riskabelt annars med små fötter nära stora, tunga hovar. 

Idag fick de t o m "åka" hästsläp. Alla var överens om att det verkar inte kul att vara häst och behöva stå därinne när man kör.

Kul när det som är vår vardag och inte så särskilt spännande, helt plötsligt blir till ett äventyr för någon annan.
Vi har det nog rätt bra! Vad är det hon sjunger Carola "Mitt i ett äventyr"...



Av Ann-Britt - 29 juni 2009 11:24

Idag fick vi besök av 13 barn från dotterns arbetsplats, en Montessoriförskola i Helsingborg.

Det var härligt att se hur kön ringlade lång för att sitta i traktorn.

Imorgon kommer ett gäng till. Kul när trädgården fylldes av glada barn som hjulade på gräsmattan.  Känns som det var evigheter sedan vår lilla tös byggde hinderbana och lekte hopphäst...

Hon gick också i Montessoriskola och otaliga är de utflykter som jag följt med på. Jag hängde med på allt jag kunde för det var så roligt. T o m när hon gick i gymnasiet fick jag "lov" att följa med.  

Av Ann-Britt - 28 juni 2009 18:15

Visst känns det avlägset med snö nu när vi njuter av nästan tropisk värme?

Färgflagorna far omkring mig och norrfönstren är inte att leka med. Det var i grevens tid jag tog mig an dem. Så, nu har jag bara 20 kvar, eller något sådant....

Vi hamnade på ett tapas-ställe igår kväll och de hade jättegod mat men helt förvirrad personal. Vi fick vänta en timma och sedan kom inte allt in på bordet. Potatisen var slut.. Hur kan potatis ta slut på en restaurang? Men gott var det i alla fall och jag kan tänka mig att gå dit igen. Kändes faktiskt som Spanien när vi satt där på innegården i Helsingborg. Sedan blev det kaffe och avec (för alla utom mig som körde bilen), i Norra Hamnen. Kontinental stämning även där. Några dansade tango på bryggan intill sin båt.

Vi hade tänkt åka till seminstationen och dubbelkolla Ninfa ikväll, men det blev en kaffe och brandy i skuggan under päronträden istället. Vi tar kollen på tisdag istället. Man ska inte förta sig i värmen.

Ha en god kväll gott folk! 




Av Ann-Britt - 27 juni 2009 10:33

Igår hade vi besök av en norsk hästtokig tjej, som fick klappa föl och ta kort. 
Idag kommer Kåre Liadal, som startar upp den norska PRE-föreningen igen. De har varit knutna till den svenska föreningen, sedan deras egen gick i graven.

Jag träffade Kåre när jag var i Spanien för några veckor sedan och det ska bli trevligt med Norge-besök.

Alltid kul att få visa upp de pigga fölen. Dula har nu sansat igen och alla kan gå i samma hage. Hon får komma ut ur skamvrån.

Mitt fönsterprojekt fortsätter. Nu har jag fått blodad tand.

Maken har greppat röjarmaskinen och slår gräs runt hagarna för glatta livet.  


Av Ann-Britt - 26 juni 2009 13:56

Har börjat på första fönstret och det var ganska kul. Ilsken blir jag också när jag upptäcker mögel under färgen. Så nu är jag peppad...

Fast det är också fredag och sommarprogram och en hängmatta som väntar. Tar nog nästa fönster imorgon. Gör jag ett om dagen så hinner jag. Jag har ju hela sommaren på mig.... 

Av Ann-Britt - 26 juni 2009 11:56

Idag ska jag nog sätta igång med mitt fönsterprojekt. Eller kanske att jag hittar på något annat som gör att jag glömmer bort skrapan och oljeburken ett par dagar...

Jag har gått och tittat på våra allt mer avflagnande fönster i tre år nu, så jag borde väl?

Denna gång ska det i alla fall inte bli någon formidabel fönsterfärg, som färgaffären förra gången lyckades lura på mig. Nej, det är linolja som gäller. Tänk att jag lät mig övertalas! Nu blir det blåslampa och skrapa som behövs för att få bort det gamla eländet. Hade jag använt linoljefärg kunde jag borstat lite och målat igen.

När vi byggde vårt förra hus (18 år sedan) var vi pionjärer när vi ville ha de gamla färgsorterna. Då fanns inte linjoljefärg att få tag på i vanliga färgaffärer. Vi köpte lasyr, antroposofisk, från Vitaby i Skåne. Vi bodde själv i Stockholm. Robygge hade nog lasyren också, men han var så himla duktig mannen i Vitaby. Blandade egen linoljefärg med något härligt gammalt gift i som gjorde att fönstren skulle hålla i 100 år, sa han. Jag fick ha dubbla handskar på när jag målade med den. Bly, tror jag det var... hm.

Jag gjorde en resa bakåt i tiden och letade färger. Sedan kom Kulturhantverkarna i Stockholm och ett uppsving för gamla tekniker när det gällde byggnadsvård. Gysinge öppnade och sålde begagnade husdetaljer.

Och så nu, min idiot, går jag på niten med "konstig" färg. Ibland kan man undra...

Vi har nära till Station Nord, som renoverar kaminer och säljer bra färger och jag är på "banan" igen. Nu räknas jag inte heller som konstig. Bara det!

Av Ann-Britt - 25 juni 2009 14:45

Ett bröd som många verkar ha bakat, men kanske inte alla?


1 liter filmjölk

4 tsk bikarbonat

2 tsk salt                        Blanda detta och rör i:


1-1,5 dl sirap (mörk, ljus eller blanda) 

7 dl mjöl (det går bra att blanda icke-grova sorter. Ta vad ni har)

3 dl rågsikt

2,5 dl råg- eller bovetekross

1,3 dl grovt rågmjöl

1,3 dl vetekli


1,5-3 dl frön eller torkad frukt 


Häll i två smorda kakformar. Smeten är kladdig som en kaksmet.

Sätt in i kall ugn. Sätt ugnen på 175 gr och baka i ca 2 tim och 15 min (beroende på ugn förstås) 


Jag gjorde en sats med Risentas müsliblandning tidigare(svart sesamfrö, pumpakärnor, linfrön osv) 

Nu har jag en sats blandad med torkad frukt i ugnen. Det får bli till eftermiddagsfikat istället för kaka. Nästan nyttigt kanske? 

Mat

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards